Skip to main content

Velen van ons vinden een ontbijt met wat kwark of yoghurt heel erg fijn. En dat is het ook! Het vult lekker en je neemt het makkelijk mee naar bijvoorbeeld je werk. Maar hoe maak je van jouw vertrouwde schaaltje nu een mega gezond bakje kwark?

Dat is heel eenvoudig. Slechts een paar simpele keuzes kunnen van een gerecht iets heel slechts of juist iets heel gezonds maken. Daar ben je je niet altijd van bewust omdat we gewoontedieren zijn en vaak steeds dezelfde keuzes maken. Hier wat simpele tips!

  • Vervang de dierlijke kwark/yoghurt eens door een echte kokosvariant. Je lichaam houdt van afwisseling en elke dag kwark en of melk van een koe is niet verstandig. Het kan voor slijmvorming en buikklachten zorgen. Gewoon een beetje om en om nemen. Ik zou niet voor soja yoghurt kiezen want soja is alleen in gefermenteerde vorm (tempé, miso) gezond. Dit laatste bevat namelijk geen fytinezuur. Fytinezuur is een antinutrient, een stof die belangrijke mineralen uit ons lichaam onttrekt. Het zit ook in granen, rijst en koffie. Dus je kunt je voorstellen dat een bakje sojayoghurt met muesli dagelijks niet aan te raden is!
  • Komen we meteen bij de muesli of cruesli! Granen bevatten B-vitaminen die belangrijk zijn maar ook gluten en dus fytinezuur. Je kunt je muesli of cruesli dus beter vervangen door rauwe noten (geen paranoten) want noten bevatten ook B-vitaminen maar weer geen gluten en nauwelijks fytinezuur. (behalve dan paranoten).
  • Voeg een schepje gepeld hennepzaad toe! Hennepzaad bevat bijna alle aminozuren en enzymen (bouwstenen van eiwitten) die er bestaan. Deze helpen jouw immuunsysteem te versterken en ze helpen beschadigd weefsel te herstellen. Het zorgt sowieso voor herstel in je lichaam. Eiwitten zijn dus extra belangrijk bij en na ziekte of een operatie.
  • Voeg een schep granaatappel pitjes toe. Deze zijn heel rijk aan antioxidanten. Antioxidanten vangen agressieve stoffen die jouw lichaam binnendringen weg. Ze beschermen jouw cellen en weefsels in je lichaam en helpen deze weer op te bouwen wanneer dat nodig is.

Wil je jouw mega gezond bakje kwark nog een extra boost geven? Voeg dan wat Superfood poeder toe  Collageen Booster Fruit Bliss. Als je dit door je kwark roert proef je daar niets van. Maar het zorgt er wel voor dat je MEGA veel gezonde voedingsstoffen binnenkrijgt. Stoffen die er onder andere voor zorgen dat je lichaam collageen gaat aanmaken waardoor je huid en je haar mooier wordt. Plus het is ook nog eens heel goed voor je bindweefsel!

Ben je meer een brood eter? Doe dan elke keer als je hartig beleg op je brood doet daar een pluk kiemen bovenop! Kiemen (tuinkers of broccocress) zijn ook gewoon Superfoods! Doordat het plantjes zijn die net uitkomen bevatten ze nog ontzettend veel voedingsstoffen.

Op deze manieren maak je het eten wat jij gewend bent te eten, net even rijker!

 

Leave a Reply

Ontdek meer van Joy 2 Woman

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Verder lezen